User's perception of the health ombudsman service: a descriptive research
-
HTML (Português (Brasil))
HTML (Español (España))
HTML
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))

Keywords

Health Evaluation
Patient Advocacy
Quality of Health Care Evaluación de la salud
Defensa de los Pacientes
Calidad de los Cuidados em la Salud Avaliação em Saúde
Ouvidoria dos Pacientes
Qualidade dos Cuidados de Saúde

PlumX Metrics

Abstract

Aim: To evaluate the users' perception of the health ombudsman service. Method: This descriptive study in an institution in traumatology and orthopedics in the city of Rio de Janeiro, in 2010. The instrument used was validated using the face validity process. Result: Of the 155 users interviewed, only 97 said they would knew about the ombudsman service. 60% of them believed that the ombudsman could be used to make complaints, while the perception that it could be used to praise the health service accounted for 42.6% of the opinions. Discussion: The knowledge of user perception should be valued as part of study of interpersonal relationships in the context of the health service, and as an instrument of social control. Conclusion: The study highlights the ombudsman as a mechanism for inducing change because it allows the participation of users through the manifestation of their expectations and needs, creating indicators for process improvement.
https://doi.org/10.5935/1676-4285.20120049
HTML (Português (Brasil))
HTML (Español (España))
HTML
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))

References

Melleiro MM, Tronchin DMR. Percepção de acompanhantes-usuários e enfermeiros sobre qualidade assistencial em Unidades Pediátricas. Acta Paul. Enferm. 2010; 23(5): 646-651.

Souza RCR. A ouvidoria como instrumento de avaliação e melhoria da qualidade dos cuidados de enfermagem [Dissertação]. Escola de Enfermagem Alfredo Pinto-UNIRIO; 102f. 2010.

D'Innocenzo M, Adami NP, Cunha ICKO. O movimento pela qualidade nos serviços de saúde e enfermagem. Rev. bras. enferm. 2006; 59(1): 84-88.

Thomas JR, Nelson JK, Silverman. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. 5 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Lima DVM. Desenhos de pesquisa: uma contribuição ao autor. Online Brazilian Journal of Nursing. 2011. Acessado: 24 maio de 2012; 10(2). Disponível em:http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/3648

Machineski G, Lima M, Bonilha A, Schneider J. The users' perception in relation to health practices: a literary analysis. Online Brazilian Journal of Nursing. 2009. Acessado: 18 abril de 2011; 8(2). Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/2272

Lopes JL, Cardoso MLAP, Alves VLS e D'innocenzo M. Satisfação de clientes sobre cuidados de enfermagem no contexto hospitalar. Acta Paul. Enferm. 2009; 22(2): 136-141.

Cruz, WBS e Melleiro, MM. Análise da satisfação dos usuários de um hospital privado. Rev. esc. enferm. USP. 2010; 44(1): 147-153.

Lima MADS, Ramos DD, Rosa RB, Nauderer TM, Davis R. Acesso e acolhimento em unidades de saúde na visão dos usuários. Acta Paul. Enferm. 2007; 20(1): 12-17.

Erdmann AL, Mello ALSF, Andrade SR, Drago LC. Organization of care practices in the health network. Online Brazilian Journal of Nursing. 2011. Acessado: 18 abril 2011; 10(1). Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676-4285.2011.3220.1