The search for Brazilian sign language course: a descriptive exploratory study
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))

Supplementary Files

The search for Brazilian Sign Language Course in South Central Fluminense: From professional training to the inclusion of deaf people in contemporary society. (Português (Brasil))
(Português (Brasil))
THE SEARCH FOR BRAZILIAN SIGN LANGUAGE COURSE: A DESCRIPTIVE EXPLORATORY STUDY. (Português (Brasil))

Keywords

Disabled Persons
Hearing Loss
Nonverbal Communication
Brazilian Sign Language. Personas con Discapacidad
Discapacidad Auditiva
Comunicación Non Verbal
Lengua de Signos Brasileña. Pessoa com Deficiência
Deficiência Auditiva
Comunicação Não Verbal
Língua de Sinais Brasileira.

PlumX Metrics

Abstract

Aim: To discuss the reasons why ordinary citizens and professionals from diverse fields search for a Brazilian Sign Language Course. Method: A descriptive qualitative exploratory study, conducted between March and May 2010. The instrument used for data collection was a questionnaire. The analysis of the data obtained involved the use of discourse analysis technique. Results: From the analysis of the data three categories emerged: "Search for additional LIBRAS for specialization in special education areas and in order to provide a decent service to deaf students," "Communication and proper integration with other deaf people as a strategy for social inclusion and the promotion of citizenship" and "Consultation and care with dignity in health care." Conclusion: We conclude that people seek a Brazilian Sign Language Course for reasons ranging from the need for an additional level postgraduate course, to decent care for the deaf in the public and private sectors in education, health, sports and leisure.
https://doi.org/10.5935/1676-4285.20120030
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))

References

Sassaki RK. Terminologia sobre deficiência na era da inclusão. In: Mídia e Deficiência. Brasília (DF): Agência de Notícias dos Direitos da Infância; 2003. p. 160-5.

Garcez RLO, Maia RCM. Lutas por reconhecimento dos surdos na Internet: efeitos políticos do testemunho. Rev Sociol Polit. 2009; 17(34): p. 85-101.

Guarinello AC, Santana AP, Figueiro LC, Massi G. O intérprete universitário da Língua Brasileira de Sinais na cidade de Curitiba. Rev Bras Educ Espec. 2008; 14(1): 63-74.

Gesser A. Do patológico ao cultural na surdez: para além de um e de outro ou para uma reflexão crítica dos paradigmas. Trab Linguist Apl. 2008; 47(1):223-39.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Demográfico 2000. Estatística da População com deficiência [homepage in the Internet]. Rio de Janeiro: IBGE;[cited 2010 Jan 26] Available from: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao / censo2000 /populacao/deficiencia_Censo2000.pdf

Lodi ACB. Plurilingüismo e surdez: uma leitura bakhtiniana da história da educação dos surdos. Educ Pesqui. 2005; 31(3): 409-24.

Barros A. Alunos com deficiência nas escolas regulares: limites de um discurso. Saúde soc. 2005; 14(3): 119-33.

Silva ABP, Pereira MCC. O aluno surdo na escola regular: imagem e ação do professor. Psicol Teor Pesqui. 2003; 19(2):173-6.

Pagliuca LMF, Fiuza NLG, Reboucas CBA. Aspectos da comunicação da enfermeira com o deficiente auditivo. Rev Esc Enferm USP. 2007; 41(3): 411-8.

Marin CR, Goes MCR de. A experiência de pessoas surdas em esferas de atividade do cotidiano. Cad CEDES. 2006; 26(69): 231-49.

Chaveiro N, Barbosa MA. Assistência ao surdo na área de saúde como fator de inclusão social. Rev Esc Enferm USP. 2005; 39(4): 417-22.

Aragão AEA, Ponte KMA, Pagliuca LMF, Silva MAM, Ferreira AGN, Sousa PCP. Profile of deficient people of a parish in the Diocese of Sobral-Ceará: a quantitative study. Online Braz J Nurs [periodic online]. 2010 [cited 2011 Sep 14]; 9(1). Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676-4285.2010.2834/647