Scientific and popular knowledge in Family Health Strategies from a hermeneutic-dialectic perspective
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))

Supplementary Files

Parecer do comitê de ética em pesquisa (Português (Brasil))
Documento Único de Declarações de Ética (Português (Brasil))

Keywords

Humanities
Basic Health Services
Philosophy
Nursing Humanidades
Servicios Básicos de Salud
Filosofía en Enfermería Ciências Humanas
Serviços Básicos de Saúde
Filosofia em Enfermagem

PlumX Metrics

Abstract

Aim: to analyze the scientific and popular knowledge of nurses and community health agents (ACS – from the Portuguese Agentes Comunitários de Saúde) of  the  Family  Health  units  of  the  State  of  Rio  de  Janeiro.  Method:  study  from  a hermeneutic-dialectic  perspective,  where  16  nurses  were  interviewed  and  17  ACS  of Health  Family  Units  participated  in  focal  groups  from  October/2014  to  March/2015. Results  and  discussion:  professionals  use  popular  and  scientific  knowledge  in  health care,  although  not  always  in  an  articulated  way  to their  professional  practice. Some  of them  do  not  recognize  popular  knowledge  as  legitimate  knowledge  with  power  to dialogue and transform their professional practices in dialogue with scientific knowledge. Conclusion:  the  articulation  among  the  forms  of  knowledge  is  presented  as  a  powerful path in the perspective of development of health practices more complete and efficient among nurses and ACS in Family Health Strategy.
https://doi.org/10.17665/1676-4285.20165465
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))

References

Mendonça ALO, Camargo Jr KR. Complexo médico-industrial no contexto da comoditização da ciência: relativizando o relativismo. Revista Brasileira de ciência tecnologia e sociedade. 2011; 2(2): 7-31.

Santos BS. Um discurso sobre as ciências. 7a ed. São Paulo: Cortez; 2010.

Freire P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 43a ed. São Paulo: Paz e Terra; 2011.

Santos BS. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: Santos BS, Meneses MP (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez; 2010.

Acioli S, David HMSL, Faria MG de A. Educação em saúde e a enfermagem em saúde coletiva: reflexões sobre a prática. Rev. enferm. UERJ [internet]. 2012 [cited 2016 jan 29] 20(4): 533-6. Available from: http://www.facenf.uerj.br/v20n4/v20n4a20.pdf

Berardinelli LMM, Figueiredo TFL, Oliveira SA de, Santos I dos, Giron MN, Ramos JP. Hipertensão arterial e conhecimento popular: potencializando o cuidado. Rev. enferm. UERJ [internet]. 2013 [cited 2016 jan 20] 21(4):446-51. Available from: http://www.facenf.uerj.br/v21n4/v21n4a05.pdf

Badke MR, Budó M de LD, Alvim NAT, Zanetti GD, Heisler EV. Popular knowledge and practices regarding healthcare using medicinal plants. Texto contexto – enferm (Online) [internet]. 2012 Jun [cited 2016 jan 19] 21(2):363-370. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072012000200014&lng=pt

Acioli S, Kebian LVA, Faria MGA, Ferraccioli P, Correa VAF. Práticas de cuidado: o papel do enfermeiro na atenção básica. Rev. enferm. UERJ [internet]. 2014 [cited 2015 dec 23] 22(5):637-42. Available from: http://www.facenf.uerj.br/v22n5/v22n5a09.pdf

Minayo MCS. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 13a ed. São Paulo: Hucitec; 2013.

Gadamer H. Truth and method. 2a ed. New York: Continuum; 1994.

Comissão Nacional de Ética em Pesquisa (Brasil). Resolução CNS 466. Dispõe sobre Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisas envolvendo Seres Humanos [Internet]. 2012 [cited 2016 Jan 30]. Available from: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Latour B, Wollgar S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará; 1997.

Martins ALX. O agente comunitário de saúde e a promoção da saúde: uma revisão de literatura sobre a centralidade do seu trabalho na atenção básica da saúde [Dissertação]. Rio de Janeiro: Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz; 2014.

Melo Neto JF. Perspectivas epistemológicas da educação popular. In: Brayner F (Org.). Educação popular: novas abordagens, novos combates, novas perspectivas. Recife: Editora da UFPE; 2013.

Alcoforado CLG, Santo FHE. Understandings and practices of nursing and injured clients: a case study. Online Braz J Nurs (Online) [internet]. 2013 Oct [cited 2016 Jan 11] 12 Suppl: 611-13. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/

article/view/4520.

Damasceno MMC, Zanetti ML, Carvalho EC de, Teixeira CR de S, Araújo MFM de, Alencar AMPG. Therapeutic communication between health workers and patients concerning diabetes mellitus care. Rev. latinoam. enferm. [internet]. 2012 July-Aug [cited 2015 dec 22] 20(4):685-92. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n4/08.pdf.

Tavares CMM, Silva RRA. Real interdisciplinary possibilities in the context of a professional Master’s degree course [editorial] Online Braz J Nurs (Online) [internet]. 2014 Dec [cited 2016 jan 28] 13 (Suppl I): 362-5. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/5073/html_298