Environmental education in the view of public health teachers: a descriptive exploratory study

Abstract

Aim: to analyze the vision of professors of public health on environmental education. Method: This is a qualitative study, of the descriptive-exploratory type, conducted with eight teachers of collective health at an institution of higher education in southern Brazil who were intentionally selected. Data were collected from August to October 2011, through semi-structured interviews, and investigated based on the proposed framework for content analysis. Results: Subjects believed that environmental education involves awareness and behavioral changes, and these should also add criticality to social environmental, biological and cultural issues, and others as important as the action of environmental preservation. Discussion: It appears that the approach to the subject was incipient. For this reason, there is need for formal inclusion of the subject in the curriculum of undergraduate courses. Conclusion: It is concluded to be necessary to foster a debate among teachers and educational institutions, with a view to include environmental education in vocational training in health.

https://doi.org/10.5935/1676-4285.20144368
HTML (Português (Brasil))
EPUB (Português (Brasil))
HTML
HTML (Español (España))
EPUB
EPUB (Español (España))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))

References

Leff E. Saber ambiental: Sustentabilidade, racionalidade, complexidade e poder. 8. ed. Petrópolis: Vozes; 2011.

Carvalho LM, Tomazello MGC, Oliveira HT. Pesquisa em educação ambiental: panorama da produção brasileira e alguns de seus dilemas. Cad. Cedes. [internet] 2009 [cited 2013 Abr 20]; 29(77):13-27. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n77/a02v2977.pdf

Lei n.º 9795, de 27 de abril de 1999 (BR). Dispõe sobre a educação ambiental, institui a política nacional de educação ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da República federativa do Brasil. Brasília: Poder Legislativo.

Schmidt RAC. A questão ambiental na promoção da saúde: uma oportunidade de ação multiprofissional sobre doenças emergentes. Physis [internet] 2007 [cited 2013 Abr 20; 17(2):373-392. Available from: http://www.scielo.br/pdf/physis/v17n2/v17n2a10.pdf

Beserra EP, Alves MDS, Pinheiro PNC, Vieira NFC. Educação ambiental e enfermagem: uma integração necessária. Rev Bras Enferm [internet] 2010 [cited 2014 Abr 20]; 63(5):848-852. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v63n5/26.pdf

Ministério da Saúde (Brasil), Organização Pan-Americana da Saúde. Mudanças climáticas e ambientais e seus efeitos na saúde: cenários e incertezas para o Brasil. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde; 2008.

Camponogara S, Cardoso ALK, Ramos FRS. Uma revisão sistemática sobre a produção científica com ênfase na relação entre saúde e meio ambiente. Ciênc. saúde coletiva. [internet] 2008 [cited 2013 Abr 20]; 13(2):427-439. Available from: http://www.scielo.br/pdf/csc/v13n2/a18v13n2.pdf

Graciolli SRP, Júnior AJV, Costa MV, Zanon ÂM. A educação ambiental num programa de pós-graduação em ecologia e conservação e a visão docente. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient.[internet] 2010 [cited 2013 Abr 20]; 25:35-48. Available from: http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3369/2018

Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas; 2011.

Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2007.

Camponogara S, Ramos FRS, Kirchhof ALC. Reflexivity, knowledge and ecological awareness: premises for responsible action in the hospital work environment. Rev. Latino-Am. Enfermagem. [internet] 2009 [cited 2013 Abr 04]; 17(6):1030-1036. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v17n6/16.pdf

Camponogara S, Soares SA, Terra MG, Santos TM, Trevisan CM. Nurses involved in management of hospital residues: a descriptive study. Online Braz J Nurs. [internet] 2012 [cited 29 Abr 2013]; 11(2): 289-304. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/3621/pdf_1

Freitas L, Joventino E, Ximenes L, Vieira N, Moreira R. The ethics of nursing care for environmental crises. Online Braz J Nurs. [internet] 2012 [cited 2013 Abr 29]; 11(3):893-06. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/3833/pdf_1

Camponogara S, Erthal G, Viero CM, Diaz PS, Soares SGA, Peres RR. The perception of students of the area of health about the environmental problems: a descriptive study. Online Braz J Nurs. [internet] 2012 [cited 2012 Abr 20]; 11(2): 376-91. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/3767

Sena J, Cezar-vaz MR. A relação saúde/ambiente nos processos de formação do profissional enfermeiro: um ensaio teórico. Rev. eletrônica Mestr. em Educ. Ambient. 2010; 24:265-273.

Jacobi PR, Tristão M, Franco MIGC. A função social da educação ambiental nas práticas colaborativas: participação e engajamento. Cad. Cedes, Campinas.[internet] 2009 [cited 2013 Abr 20]; 29(77):63-79. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n77/a05v2977.pdf

Camponogara S, Diaz PS, Rossato GC, Peres RR, Soares SA, Erthal GE, Viero CMV. Interface between health and environment in professional education in health. Acta Paul Enferm. [internet] 2012 [cited 2013 Abr 20]; 25(6):902-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ape/v25n6/v25n6a12.pdf