Simulation as an active methodology for the education of students in nursing: an integrative review
HTML
HTML (Português (Brasil))
HTML (Español (España))
EPUB
EPUB (Português (Brasil))
EPUB (Español (España))
PDF
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))

Keywords

Treinamento por Simulação
Modelos Educacionais
Estudantes de Enfermagem Entrenamiento de Simulacro
Modelos Educativos
Estudiantes de Enfermería Training by Simulation
Educational Models
Nursing students

PlumX Metrics

Abstract

Problem: Simulation has been required and stimulated in training courses as a teaching-learning methodology capable of positively interfering in the learning process. Justification: Its use facilitates the acquisition of skills for systematic and quality patient care. Aim: identify the knowledge produced and published about the types of simulations used as an active methodology, with nursing students for the teaching of pressure lesion (PL) evaluation. Method: Study of the integrative literature review type. Results: Although there are few studies on the subject, they showed that Brazil appears as a leader in clinical research publications on nursing education in PL evaluation, using simulation as an active methodology. Conclusion: educational institutions should encourage research to produce new strategies or enhance what already exists in the scientific community, generating an impact on nursing practice and care.

https://doi.org/10.17665/1676-4285.20206490
HTML
HTML (Português (Brasil))
HTML (Español (España))
EPUB
EPUB (Português (Brasil))
EPUB (Español (España))
PDF
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))

References

National Pressure Ulcer Advisory Panel (NPIAP). National Pressure Ulcer Advisory Panel (NPUAP) announces a change in terminology from pressure ulcer to pressure injury and updates the stages of pressure injury [Internet]. Westford (MA): NPIAP; 2016 April 13 [Cited 2018 Sep 19]. Available from: http://bit.ly/1XFqFOW

Lima TO. A premência do desenvolvimento de competências socioemocionais na formação do enfermeiro: estudo sociopoético [dissertação]. Niterói: Universidade Federal Fluminense; 2017 [Cited 2018 Sep 19]. 70 p. Available from: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5953

Turole, DCS. Simulação realística como recurso metodológico no ensino de graduação em enfermagem: percepção do aluno [dissertação]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo; 2016 [cited 2018 Out 28]. Available from: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/22/22134/tde-04042017-151949/pt-br.php doi: https://doi.org/10.11606/D.22.2017.tde-04042017-151949

Costa RRO, Medeiros SM, Martins JCA, Cossi MS, Araújo MS. Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística. Rev Cuid [Internet]. 2017 [cited 2018 Out 28];8(3):1799-808. Available from: https://revistacuidarte.udes.edu.co/index.php/cuidarte/article/view/425 doi: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.425

Fernandes MT. Integração de um Tracking Magnético a um simulador de soldagem manual com Realidade Virtual utilizando Unity3D [trabalho de conclusão de curso]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2016 [Cited 2018 Out 24]. Available from: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/171292

Fabri RP, Mazzo A, Martins JCA, Fonseca AS, Pedersoli CE, Miranda FBG et al. Construção de um roteiro teórico-prático para simulação clínica. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2017 [cited 2018 Out 28];51(e03218):5-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v51/pt_1980-220X-reeusp-51-e03218.pdf doi: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2016016403218

Ribeiro VS, Garbuio DC, Zamariolli CM, Eduardo AH, Carvalho EC. Clinical simulation and training for Advanced Nursing Practices: an integrative review. Acta Paul Enferm [Internet]. 2018 [cited 2018 Out 28];31(6):659-66. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ape/v31n6/en_1982-0194-ape-31-06-0659.pdf doi: https://doi.org/10.1590/1982-0194201800090

Copelli FHS, Erdmann AL, Santos JLG. Entrepreneurship in Nursing: an integrative literature review. Rev Bras Enferm [Internet]. 2019 [cited 2018 Out 28];72(Suppl 1):289-98. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v72s1/0034-7167-reben-72-s1-0289.pdf doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0523

Santos TRMS, Cavalcante TB, Silva Junior JF. Music therapy in patients with disorders of consciousness: an integrative review. Cad Bras Ter Ocup [Internet]. 2019 [cited 2018 Out 28];27(4):873-884. Available from: http://www.scielo.br/pdf/cadbto/v27n4/en_2526-8910-cadbto-2526-8910ctoAR1909.pdf doi: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoar1909

Mazzo A, Miranda FBG, Meska MHG, Bianchini A, Bernardes RM, Pereira Junior GA. Ensino de prevenção e tratamento de lesão por pressão utilizando simulação. Esc Anna Nery [Internet]. 2018 [cited 2018 Out 19];22:1-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v22n1/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0182.pdf doi: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0182

Millão LF, Vieira TW, Santos ND, Silva APSS, Flores CD. Integração de tecnologias digitais no ensino de enfermagem: criação de um caso clínico sobre úlceras por pressão com o software SIACC. Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde [Internet]. 2017 [cited 2018 Dez 15];11:1-12. Available from: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/19049 doi: https://doi.org/10.29397/reciis.v11i1.1189

Morente L, Morales-Asencio JM, Veredas FJ. Effectiveness of an e-learning tool for education on pressure ulcer evaluation. J Clin Nurs [Internet]. 2014 [cited 2018 Dez 15];23:2043–2052. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jocn.12450 doi: https://doi.org/10.1111/jocn.12450

Pereira MCA, Évora YDM, Camargo RAA, Teixeira CRS, Cruz ACA, Ciavatta H. Ambiente virtual de aprendizagem sobre gerenciamento de custos de curativos em úlceras por pressão. Rev Eletr Enf [Internet]. 2014 [cited 2018 Dez 15];16(2):321-9. Available from: https://www.fen.ufg.br/revista/v16/n2/pdf/v16n2a07.pdf doi: https://doi.org/10.5216/ree.v16i2.22161

Bortolato-Major C, Arhur JP, Silva ÂTM, Mantovani MF, Felix JVC, Boostel R. Contribuições da simulação para estudantes de graduação em enfermagem. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2018 [cited 2018 Dez 15];12(6):1751-62. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/230633/29225 doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i6a230633p1751-1762-2018

Adamy EK, Teixeira E. The quality of education in times of new National Curriculum Parameters. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018 [cited 2018 Dez 15];71(Suppl 4):1485-6. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v71s4/0034-7167-reben-71-s4-1485.pdf doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-201871sup401

Neco KKS, Costa RA, Feijão AR. Sistematização da assistência de enfermagem em instituições de saúde no Brasil. Rev Enferm UFPE Online [Internet]. 2015 [cited 2018 Dez 15];9(1):193-200. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10325/11013 doi: https://doi.org/10.5205/reuol.6817-60679-1-ED.0901201527

Favreto FJL, Betiolli SE, Silva FB, Campa A. O papel do enfermeiro na prevenção, avaliação e tratamento das lesões por pressão. Rev Gestão Saúde [Internet]. 2017 [cited 2018 Dez 10];17(2):7-47. Available from: http://www.herrero.com.br/files/revista/filea2aa9e889071e2802a49296ce895310b.pdf

Ferreira TMC, Lima CLJ, Ferreira JDL, Oliveira PS, Agra G, Ferreira IMC et al. Conhecimento de enfermeiros sobre o uso da colagenase em lesões por pressão. Rev Enferm UFPE Online [Internet]. 2018. [cited 2018 Dez 10];12:128-36. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/23190/25912 doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i01a23190p128-136-2018

Moro JV, Caliri MHL. Pressure ulcer after hospital discharge and home care. Esc Anna Nery [Internet]. 2016 [cited 2018 Out 19];20(3):e20160058. Available from:http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141481452016000300203&script=sci_arttext&tlng=en doi: https://doi.org/10.5935/1414-8145.20160058

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Array