Interpersonal relationships in the surgical unit from the perspective of nursing workers: an exploratory study

Abstract

Objective:  to  identify  how  nursing  workers  perceive  interpersonal relationships established within the multiprofessional team working in a surgical center. method:  qualitative,  descriptive  and  exploratory  study  conducted  in the  surgical  center of  a  large  university  hospital  located  in  recife,  pernambuco,  brazil. twenty-five  nursing workers  participated in the  study  through  semi-structured  interviews.  content  thematic analysis was used to treat the data. results: three thematic categories emerged, namely: conception  of  interpersonal  relationships;  factors  that  negatively  impact  interpersonal relationships;  and  attitudes  and  practices  that  strengthen  interpersonal  relationships. conclusion:  reflecting  upon  the  interpersonal  relationships  established  among  the workers  in  the  surgical  center  can  provide  tools  for  managers  to  establish  coping strategies and ensure a harmonious work environment to favor integral, humanized and safe care for patients in critical conditions.
https://doi.org/10.17665/1676-4285.20175530
HTML
HTML (Español (España))
HTML (Português (Brasil))
EPUB
EPUB (Español (España))
EPUB (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
PDF (Português (Brasil))

References

Pereira FCC, Bonfada D, Valença CN, Miranda FAN, Germano RM. Compreensão de enfermeiros de centro cirúrgico a respeito do seu processo de trabalho. R. pesq. cuid. fundam. [Internet]. 2013 Mar [acesso 2014 out 21];5(1):3251-58. Disponível em:http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/1879/pdf_675

Schmidt DRC, Dantas RAS, Marziale MHP. Ansiedade e depressão entre profissionais de enfermagem que atuam em blocos cirúrgicos. Rev Esc Enferm USP. 2011;45(2):487-93.

Ferla JBS. Ênfase nas relações interpessoais na formação do enfermeiro sob o paradigma ético-humanista. Trab. Educ. Saúde. 2015:11(3);633-657.

Kraemer FZ, Duarte MLC, Kaiser DE. Autonomia e trabalho do enfermeiro. Rev Gaúcha Enferm. 2010;32(3):487-94.

Hilleshein EF, Souza LM, Lautert L, Paz AP, Catalan VM, Meíra Gonçalves Teixeira MG, Mello DB. Capacidade para o trabalho de enfermeiros de um hospital universitário. Rev Gaúcha Enferm. 2011;32(3):509-15.

Rocha FLR, Marziale MHP, Carvalho MC, Id SFC, Campos MCT. A cultura organizacional de um hospital público brasileiro. Rev Esc Enferm USP. 2014;48(2):308-14.

Silva EM, Moreira MCN. Health team: negotiations and limits of autonomy, belonging and the acknowledgement of others. Ciência & Saúde Coletiva. 2015;20(10):3033-3042.

Kessler AI, Krug SBF. Do prazer ao sofrimento no trabalho da enfermagem: o discurso dos trabalhadores. Rev Gaúcha Enferm. 2012;33(1):49-55.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

Fontanella BJB, Ricas J. Turato ER. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad. Saúde Pública. 2008;24(1):17-27.

Gomes R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: Minayo MCS. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes; 2011. p. 79-108.

King IM. Toward a theory for nursing: systems, concepts, process. 1st ed. NewYork, USA: Delmar Thomson Learning; 1981. 181p.

Broca PV, Ferreira MA. Processo de comunicação na equipe de enfermagem fundamentado no diálogo entre Berlo e King. Esc Anna Nery. 2015;19(3):467-474.

Almeida RT, Ciosak SI. Communication between the elderly person and the Family Health Team: is there integrality? Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2013 Jul [cited 2015 dez 19];21(4):[07 telas]. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v21n4/pt_0104-1169-rlae-21-04-0884.pdf

Possari JF, Gaidzinski RR, Lima AFC, Fugulin FMT, Herdman TH. Use of the nursing intervention classification for identifying the workload of a nursing team in a surgical center. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2015;23(5):781-8.

Miranda L, Rivera FJU, Artmann E. Trabalho em equipe interdisciplinar de saúde como um espaço de reconhecimento: contribuições da teoria de Axel Honneth. Physis. 2012; 22(2):1563-1568.

Ministério da Saúde. Portaria n. 198/GM, de 13 de fevereiro de 2004 (BR). Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Saúde. 13 fev 2004.

Barth PO, Aires M, Santos JLG, Ramos FRS. Educação permanente em saúde: concepções e práticas de enfermeiros de unidades básicas de saúde. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. 2014 Jul [acesso 20 jan 2016];16(3):604-11. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v16i3.22020.

Salles RS, Corvino MPF, Gouvea MV. Continuing education and quality in a public hospital: a descriptive study. Online brazj nurs [internet] 2015 Mar [cited 2016 mar 09]; 14(3):248-54. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/ view/4589

Yamamoto TS, Machado MTC, Silva Junior AG. Educação permanente em saúde como prática avaliativa amistosa à integralidade em Teresópolis, Rio de Janeiro. Trab. Educ. Saúde. 2015;13(3): 617-637

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Array